Érdeklődési köröm miatt sok használt autóval kapcsolatba kerülő emberrel találkozom, eladóval, vevővel egyaránt és a tapasztalatok alapján szeretném pár dologra felhívni a figyelmet, eloszlatni a hiedelmeket és rávilágítani néhány törvényszerűségre. Senkit nem szeretnék megbántani, meggyőzni vagy befolyásolni, ez nem is célom, ha valaki magára ismer az csak a véletlen műve.
Szeretett autós portálunkon pár éve megjelent " A magyar használtautó-vásárló hülye!" című cikksorozat, aminek a címe kicsit túl provokáló is, talán a "használt autó vásárló álomvilágban él" vagy hasonló cím is elég lett volna, de azt hiszem a mondanivalóban sok érdekesség volt mindenki számára, nézzük most egy kicsit más oldalról, hátha sikerül rávilágítani, hogy hogyan jutottunk el idáig, ahol ma a magyar használt autó piac tart.
Induljunk messzebbről. A használt autó vásárlás önmagában is valamennyire kockázatos (mint minden az életben), nem beszélve, hogy egy-egy személy vagy család esetében legtöbbször a legdrágább vagy a második legdrágább vagyontárgy (ingatlan után), amiért nem keveset kellett dolgozni, sokszor akár éveket, évtizedeket. A legtöbb vásárló épp ezért azt szeretné, ha már kiadja ezt a sok munkával összegyűjtött pénzt, akkor egy hibátlan, kifogástalan, újszerű és továbbiakban költségmentes 'árut' kapjon. Egy átlagos vásárló szemében sokszor az értéket, vagyis ennek a vágynak a garanciáját a futásteljesítmény jelenti, ami akár igaz is lehetne. Azért azt nem merném kijelenteni, hogy egy bármilyen 100 ezer km-t futott autó sokkal kisebb eséllyel hibásodik meg mint egy 200 ezer km-t futott bármilyen másik autó, hiszen ez nagyon sok minden függ, a karbantartástól (vagy annak hiányától), használati körülményektől, stb. Ezzel kezdtük, azért is kockázatos használt autót venni, hiszen nem tudjuk, hogy a kiszemelt autót hogyan, kik, miként használták (jobb esetben azért vannak bizonyító erejű dokumentumok) és ami a legrosszabb, hogy nem tudjuk hogy a sok ezernyi alkatrész közül, ami ezt a nagyon bonyolult szerkezetet alkotja, mi fog tönkremenni és mikor, mennyibe fog kerülni, meg tudják-e javítani, vagy egyáltalán be tudják-e a hibát azonosítani.
Itt jön sajnos a fekete leves első része, hogy autózni (magánszemélyként) luxus, meg kell tudni fizetni, és sokkal-sokkal többe kerül mint elsőre gondolnánk. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy az üzemanyagköltség egy gépkocsi fenntartásának mindig a kisebbik fele (átlagos autónál, átlagos futásteljesítmény mellett). Tehát ne lepődjünk meg, ha vásárlás után az autóra költeni kell, ezért tanácsolják mások is, hogy erre a vételáron felül még 10-15%-ot tartalékoljunk. Utána jön a folyamatos karbantartás, az esetlegesen későbbi hibák kijavítása és természetesen számoljunk az értékvesztéssel is. Ne hagyjuk, hogy egy autó miatt magunkat vagy a családot anyagi csődbe vigyük.
Fekete leves 2: a használt autó nem új, mint a neve is mutatja, használt, ez igaz minden alkatrészére is, valószínűleg nincs benne olyan alkatrész ami nem futott még 1-5-10 ezer km-t, igaz ez a kopó-fogyó dolgokra is, tehát valamit biztos kell rajta cserélni, javítani, karbantartani, hiszen használt. Ne támasszuk egy használt autó felé olyan elvárást, mintha az új lenne, mert nem tudja teljesíteni, inkább az említett módon pénz tartalékkal készüljünk arra, hogy karbantartást vagy javíttatást elvégeztessük, immáron a mi örömünkre, hiszen mi fogjuk használni.
Ugyanez érvényes a karosszériára és a belső térre is. Karcmentes és kopásmentes használt autó nincs! Ne is keressünk ilyet, tapasztalatból mondom, hogy pár hónapos, pár ezer km-t futott autókon is vannak apró sérülések, karcok, kőfelverődések. Nem érdemes az autót nagyítóval vizsgálgatni, már csak 2 okból sem, egyrészt úgy is találunk rajta hibát, másrészt mi is csinálunk majd újabb és újabb hibákat rajta (már ha használjuk) és biztos rosszul éreznénk magunkat, ha egy használt autót azért nem tudnánk később eladni, mert minden vevőjelölt felróná, hogy a használt autókon olyan "sérülések" vannak amik a használatból erednek.
Természetesen a használat is lehet különböző mértékű, de nagyon lényeges, hogy az ár és az állapot összhangban legyen, tehát egy olcsóbb autótól ne várjuk el, hogy azt átlagnál kevesebb használatból eredő "hiba" legyen rajta. Sokan esnek ebbe a hibába, hiszen szinte mindenki az interneten keresi az autókat és azok nagyon hasonlóan néznek ki a képeken, és ez könnyen azt a hamis érzetet keltheti, hogy csak az ár a különbség az autók között, amúgy egyformák. Ez óriási tévedés, ezek a dolgok csak a helyszínen derülnek ki, tehát ha az átlagtól eltérő állapotú használt autót akarunk venni, akkor törődjünk bele, hogy a különbséget meg kell fizetni.
Ide kívánkozik még az örök kedvenc, a sérülésmentes, gyári fényű karosszéria. További fekete leves, 20-ból 19 autó nem ilyen, hiszen használjuk, ahogy az ujjunkat elvágjuk, a térdünket lehorzsoljuk, karunkat eltörjük, az autónkkal is történnek kisebb-nagyobb "balesetek" és ha nem kívánunk kulccsal végighúzott vagy jég által elvert vagy törött lámpájú és lökhárítójú autóval járni, akkor sajnos meg kell javíttatni és ez bizony 99%-ban fényezéssel jár. Nem kell rögtön totálkárt kiáltani, mert van az autón pár fényezett elem, inkább meg kell nézni, hogy mi más sérült, illetve milyen mértékű volt a sérülés. Nyilván senkit nem akarok rábeszélni, hogy totálkárból összetákolt autót vegyen, de a fényezés (ha rendesen csinálják és az előkészítés is rendben van) ugyan olyan javítás mint bármi más, a kocsi használati értékéből nem von le semmit. A bátrabbaknak az is egy lehetőség, hogy nem tökéletes esztétikai állapotú autót vesznek és ők maguk csináltatják meg, ekkor pontosan tudjuk hogy mi történt az autóval, ki, mikor és mit csinált rajta. Más, szerencsésebb országokban, ha valami sérülés lesz az autón, azt rögtön megcsináltatják és nem úgy járnak évekig, tehát ha van egy szép kinézetű autó amin több elem is fényezve volt, inkább azt sugallja hogy gondos gazdája volt. Itt megint nem a hamvaiból feltámasztott autókra kell gondolni, ami Németországban és a környező országokban nagyon ritka, hiszen egy kicsit is komolyabb balesetnél olyan magas lenne a javítás költsége, hogy az nem éri meg. Ezeket az autókat sajnos legtöbbször kelet-Európába viszik és ott javítják meg, több-kevesebb sikerrel.
Amiért nagyon fontos, hogy ezeket az irreális elvárásokat elfelejtsük, az a saját jól felfogott érdekünk, hiszen sokan arra "szakosodtak", hogy látszólag ezeket az igényeket teljesítsék. A magyar autópiacnak ez talán a legfőbb problémája, hogy nagyon sok esetben valamilyen módon manipulálják az autót, hogy a kedves vevő úgy érezze, hogy megkapja a pénzéért ami "jár" és amire vágyik. Sajnos sokszor csak hónapok vagy évek múlva derül ki a probléma egy húzósabb összeg kifizetése után, ekkor jövünk rá, hogy valami nem stimmelt az autóval.
A másik oldalt is meghallgatva látszik csak igazán, hogy ez a manipuláció mennyire káros, hiszen a kereskedők is azt mondják, hogy a csalók tulajdonképpen "rákényszerítik" a többi kereskedőt is, hogy manipuláljon, hiszen nehéz úgy versenyezni (és autót eladni) ha a másik csal, de ez az élet többi területén is igaz. Itt annyiban más kicsit a helyzet, hogy nem egymással, hanem a vevőkért versenyeznek. Arra panaszkodnak, hogy lehet bármilyen jó az autó, egyszerűen fel se hívják, hiszen drágábban árulják a többet futott autót, ami - mint ahogy említettem - képeken ugyan úgy néz ki mint a másik, a vevő pedig úgy gondolja, hogy miért adna többet egy többet futott autóért, mikor az ránézésre ugyan olyan mint az olcsóbb. Mivel a vevők nagyon ár érzékenyek, a hirdetés adatai pedig sajnos nem mindig valósak, legtöbbször csak a helyszínen derül ki az autó állapota, de legtöbbször azért igaz az a tétel, hogy a drágább autó a jobb állapotú, ne csak a megadott km óra állás alapján válasszuk ki melyik autót nézzük meg.
Csodák sajnos nem léteznek és nem mi fogjuk megvenni a 140e km-t futott, szép, 13 éves, jól felszerelt, dízel bajor kombit 1,2 millió Ft-ért, mert ilyen autó nincs ennyi pénzért.
Legyünk használt autó vásárlásánál reálisak és megfontoltak, ne álmokat kergessünk és ne csak a hirdetések képei és leírásai alapján ítéljünk meg egy autót, így ezzel a hozzáállással már sok csalót elkerülünk!